Vad är psykisk ohälsa, egentligen?

– När orden inte riktigt räcker till
Ibland är det svårt att förklara hur man mår.
Det är inte alltid en tydlig känsla.
Inte alltid något som går att sätta ett namn på.
Ibland
är det bara… en tyngd. Ett brus. En tomhet. En oro som ligger kvar,
även när allt runt omkring egentligen är "som det ska".
Och kanske är det just där många fastnar.
I
tanken att det man känner inte är "tillräckligt" för att räknas. Att
det inte är tillräckligt allvarligt. Att det inte finns ett tydligt
skäl.
Men psykisk ohälsa ser inte likadan ut för alla.
Den följer inga tydliga regler.
För vissa kommer den som en överväldigande våg.
För andra smyger den sig på, långsamt, nästan omärkligt – tills vardagen plötsligt känns tyngre än förut.
Ibland handlar det om att känna för mycket.
Ibland om att knappt känna något alls.
Och oavsett hur det ser ut, så är det giltigt.
Du behöver inte ha en diagnos för att må dåligt.
Du behöver inte kunna förklara allt för att det ska vara på riktigt.
Att må psykiskt dåligt är inte något som måste "bevisas".
Det är något som får tas på allvar – just för att det känns.
