När världen blir för mycket

19.05.2026

 – Att leva i ett ständigt brus

Det är inte alltid något i oss som går sönder.
Ibland är det världen som blir för högljudd.

Vi lever i en tid där det nästan aldrig blir helt tyst.
Notiser. Nyheter. Flöden som aldrig tar slut.
Krav – uttalade och outtalade – på att hinna, prestera, utvecklas, vara närvarande, vara lycklig.

Och mitt i allt detta ska vi också hinna känna efter hur vi egentligen mår.

Det är inte konstigt att det ibland blir för mycket.

Kanske känner du igen känslan av att vara trött, men ändå inte kunna vila.
Att vara uppkopplad, men ändå känna dig långt ifrån andra.
Att hela tiden jämföra dig, med liv som ser enklare, lyckligare, mer "rätt" ut.

Och långsamt kan något börja förändras.
Inte alltid dramatiskt.
Men tillräckligt för att vardagen ska kännas tyngre.

Det är lätt att tro att det handlar om att man själv inte räcker till.
Men tänk om det också handlar om att vi lever i en verklighet där väldigt mycket krävs – av väldigt många – nästan hela tiden?

Att känna sig överväldigad i en sådan värld är inte ett tecken på svaghet.
Det kan vara en naturlig reaktion på något som faktiskt är svårt att bära.

Share